چه مقدار ضد آفتاب باید در طول روز استفاده کنیم؟

Monday، ۱ Amordaad ۱۴۰۳

این مقدار، بیشتر از چیزی است که فکر می کنید؛ بله، عدد SPF واقعا مهم است.

سوالاتی که در این مقاله پاسخ داده می شود:(زمان مطالعه 8 دقیقه)

  • چه مقدار ضد آفتاب، برای صورت خود استفاده کنیم؟

  • چه مقدار ضد آفتاب، برای بدن خود استفاده کنیم؟

  • از کدام SPF باید استفاده کرد؟

  • چه زمانی از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

  • هر چند وقت یک بار باید ضد آفتاب خود را، مجدداً استفاده کنیم؟

  • آیا استفاده از لوازم آرایش با SPF، برای محافظت در برابر آفتاب کافی است؟

چقدر ضد افتاب در روز استفاده کنیم؟

وقتی کرم ضد آفتابی می‌خرید که روی بسته‌بندی آن SPF 30 نوشته شده است، احتمالاً تصور می‌کنید که محافظت با SPF 30 به شما می‌دهد و خواهد داد اما به شرطها و شروطها ! هر چیزی که برای پوستتان نیاز دارید که به خوبی در برابر نور خورشید محافظت شود، در داخل هر کرم ضد آفتاب شیمیایی یا معدنی با فاکتور محافظتی بالا وجود دارد، اما در نهایت، میزان محافظت پوست شما در برابر آسیب های خورشید، بستگی زیادی به مقدار استفاده و تمدید مجدد آن در طول روز دارد.اگر کاملاً با خودمان صادق باشیم، تعداد کمی از ما هر روز به اندازه کافی ضد آفتاب استفاده می کنیم.

دکتر رانلا هیرش، متخصص پوست، می‌گوید: "برای دریافت محافظتی که روی بسته بندی محصول ذکر شده، باید کارهایی را که آنها در آزمایشگاه انجام می‌دهند تکرار کنید، که برای یک فرد معمولی، دو میلی‌گرم بر سانتی‌متر مربع است. این به معنای نصف قاشق چای‌خوری روی صورت و گردن(یک چهارم قاشق چای‌خوری برای هر کدام) و یک قاشق چای‌خوری برای هر کدام از جلو و عقب دست و پا ها. در واقع، مردم تقریباً نیمی از این مقدار را استفاده می کنند."

نیازی به یادآوری درباره ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین روزانه مراقبت از پوست نیست، چون همه ی ما با طیف گسترده ای از دلایل آن آشنایی داریم. در اینجا نظر متخصصان در مورد مقدار استفاده، تمدید مجدد و همه متغیرهایی که وارد بازی می شوند، مانند عدد SPF، داخل خانه ماندن و موارد دیگر را مورد بررسی قرار داده ایم.

چه مقدار ضد آفتاب، برای صورت خود استفاده کنیم؟

احتمالاً قانون سرانگشتی، یا بهتر است بگوییم، قانون دو انگشتی که در مورد میزان استفاده از ضد آفتاب است را شنیده اید. ماریسا گارشیک، متخصص پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب به اندازه یک سکه را روی صورت و گردن توصیه می کند. این میزان معادل تقریباً نصف قاشق چای‌خوری یا طول دو انگشت است. او در ادامه توضیح می‌دهد که استفاده از این مقدار برای دریافت سطح محافظتی که روی برچسب ضد آفتاب شما نشان داده شده است، صرف نظر از فرمول (معدنی یا شیمیایی)، مکان، یا چه فصلی از سال ممکن است باشد، کلیدی است.

چه مقدار ضد آفتاب، برای بدن خود استفاده کنیم؟

از هر متخصص پوست، از جمله دکتر گارشیک، سؤال کردیم، در مورد مقدار ضد آفتابی که باید برای بدن استفاده کنید، همین را می‌گویند:"برای دستیابی به SPF که روی بسته بندی ضد آفتاب ذکر شده است، توصیه می‌شود در هر سانتی‌متر مربع از پوست، دو میلی‌گرم ضد آفتاب استفاده کنید.این مقدار حدود دو قاشق غذاخوری یا یک لیوان شات برای کل بدن است."

اگر تمایلی به استفاده از مقدار زیاد کرم ضد آفتاب ندارید به دلیل اینکه نمی خواهید رنگ پوستتان به طور قابل ملاحظه ای سفید شود، ضد آفتابی با SPF بالاتر انتخاب کنید. دکتر هیرش می‌گوید: «افزایش SPF تا حدی ضرر استفاده مقدار کمتر را جبران می‌کند.ضدافتاب در زمان تعریق، شنا کردن و در فضای باز ماندن نیاز به تمدید مجدد هر دو ساعت دارد. برخی افراد زمانی که از SPF های بالاتر استفاده می کنند، تصور می کنند که نیازی به این کار ندارند که کاملا اشتباه است.»

از کدام SPF باید استفاده کرد؟

به سختی می توانید یک متخصص پوست پیدا کنید که به شما بگوید هر ضد آفتابی که دارای SPF 30 باشد(حتی با استفاده مقدار زیاد)، برای محافظت واقعی از پوست در برابر تغییر رنگ، تجزیه کلاژن و سرطان پوست کافی است. دکتر هیرش می گوید که هنوز یک تصور غلطِ رایج این است که تفاوت بسیار کمی بین SPF 30 و SPF 50 وجود دارد، اما واقعیت این است که تفاوت معنا داری وجود دارد. هنگامی که از SPF 30 استفاده می کنید، 1.5 برابر بیشتر اشعه UV از آن عبور می کند و به پوست شما می رسد. بنابراین،دکتر هیرش حداقل SPF 50 را برای صورت و بدن در زمانی که بیرون از خانه هستید، توصیه می کند. برای همین حانیمو همیشه ضد آفتاب SPF 50 موجود می کنه! (لینک ضدآفتاب های موجود در حانیمو)

چه زمانی از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما مگر اینکه شب باشد و در رختخواب، خوابیده باشید، در غیر اینصورت احتمالاً باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

مری لوپو، متخصص پوست، می‌گوید: «بدون توجه به اینکه در چه فصلی از سال هستیم، خورشید همیشه اشعه‌های مضر UV ساطع می‌کند. اگرچه ممکن است در ماه های سردتر دچار آفتاب سوختگی نشوید، نیاز دارید که پوست را در تمام طول سال محافظت کنید، زیرا این اشعه ها می توانند باعث پیری زودرس و آسیب به DNA شوند.»

کارولین استال، متخصص پوست، می گوید: «آسیب DNA، که می تواند منجر به سرطان پوست شود، توسط اشعه UVB ایجاد می شود. این اشعه بین ساعت 10 صبح تا ساعت 4 بعدازظهر بیشترین شدت را دارد. از سوی دیگر، اشعه‌ UVA در طول روز وجود دارد و عمیق‌تر در پوست نفوذ می‌کند و باعث آسیب به کلاژن و الاستین و منجر به ایجاد لک روی پوست می‌شود.»

اگر بیشترِ روز، در خانه بمانید و در هر جایی نزدیک پنجره باشید، آن پنجره ممکن است اشعه UVB را مسدود کند، اما اشعه UVA از آن عبور می کند. دکتر آزاده شیرازی، متخصص پوست، می‌گوید:« استفاده از ضد آفتاب، داخل خانه را به یک عادت تبدیل کنید. از این گذشته، همه ما به بیرون می‌رویم تا صندوق پست‌ را چک کنیم، سگ را راه بریم و کنار پنجره بنشینیم. با گذشت زمان، این تجمع اشعه ماوراء بنفش، بر سلامت و ظاهر پوست ما تأثیر می‌گذارد.»

و به یاد داشته باشید، شما فقط از پوست خود در برابر آسیب های پوستی ناشی از اشعه UVA خورشید، هنگامی که در داخل خانه هستید محافظت نمی کنید. دکتر گارشیک می‌گوید: «در حالی که بیشتر نور آبی، از خورشید است، دستگاه‌های دیجیتال ما نورِ مرئیِ پرانرژی ساطع می‌کنند و برخی از ضدآفتاب‌ها ممکن است در برابر این نور هم از شما محافظت کنند.»

هر چند وقت یک بار باید ضد آفتاب خود را، مجدداً استفاده کنیم؟

در یک کلام: خیلی! دکتر روبرتا دل کامپو، متخصص پوست، می‌گوید: «حداقل هر دو ساعت یک‌بار، اما اگر عرق می‌کنید یا در آب غوطه‌ور هستید، این زمان را کمتر کنید. این نکته در مورد ضد آفتابی که ادعا می کند در برابر آب مقاوم است، نیز صادق است.‌‌‌‌‌‌‌‌»آیا این بدان معناست که شما باید هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را در سراسر بدن خود پاک کرده و دوباره بمالید؟ خیر،لازم نیست!

دکتر گارشیک می‌گوید: «لباس‌هایی که می پوشیم، درجاتی از محافظت در برابر نور خورشید را فراهم می کنند.برای مثال، یک تی‌شرت پنبه‌ای سفید، UPF (فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش) پنج را ارائه می‌کند. بنابراین مدت زمانی که بیرون خواهید بود و نوع قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نیاز به استفاده مجدد را تعیین می‌کند. برای سوالِ زدنِ مجدد ضد آفتاب زیر لباس، او می‌گوید: «اگر در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرید یا زمان قابل توجهی را در خارج از منزل یا در ساحل می‌گذرانید، بهتر است از لباس‌های UPF استفاده کنید تا درجه محافظت بیشتری داشته باشید.»

دکتر دل کامپو، می‌گوید: «لباس هایی با تعداد نخ های بالا و بافت فشرده هستند، بهترین محافظت را دارند. زمانی که قرار است میزان زیادی در معرض آفتاب قرار بگیرید، یک لایه ضدآفتاب را زیر لباس توصیه می‌کنم، اما لزوماً استفاده مجدد زیر لباس را توصیه نمی‌کنم، زیرا ضد آفتاب بدون نور مستقیم خورشید یا تعریق زیاد به سرعت تجزیه نمی‌شود.»

دکتر گارشیک می‌گوید:« از آنجایی که بخش‌های خاصی از بدن علاوه بر صورت شما با لباس پوشانده نمی‌شود، این قسمت‌ها قطعاً نیاز به استفاده مجدد از ضد آفتاب دارند. مهم است که به یاد داشته باشید که روی پوست صورت، دست‌ها، گردن، گوش‌ها، لب‌ها، بالای پاها و نواحی که ممکن است در معرض آفتاب قرار گرفته و متوجه نشوید، دوباره ضد آفتاب بزنید.»

استفاده مجدد در داخل خانه نیز مهم است؛ به خصوص اگر زمان زیادی را در اتاقی با نور طبیعی بگذرانید. دکتر هیرش می گوید: «اگر به اندازه کافی نور باشد که بتوانید ببینید، آن نور خورشید است. اگر تمام روز در داخل خانه هستید و در نزدیکی نور مستقیم خورشید نیستید، استفاده مجدد از ضد آفتاب فوریت زیادی ندارد. اما اگر مانند بسیاری از مردم، پشت میزی نشسته اید که روبروی پنجره ای است که نور خورشید از آن به داخل می زند، باید واقعاً به موضوع تمدید مجدد ضد آفتاب هر دو ساعت، فکر کنید. زیرا UVA از شیشه عبور می کند."

آیا استفاده از لوازم آرایش با SPF، برای محافظت در برابر آفتاب کافی است؟

افزودن SPF به لوازم آرایش، با نیت خوبی انجام می شود و قطعاً نمی تواند به هدف شما که محافظت از پوستتان است،آسیبی برساند، اما نباید به عنوان تنها خط دفاعی در برابر آفتاب، برای صورت خود، به آن تکیه کنید. دکتر استال می‌گوید:« در حالی که برخی از لوازم آرایش‌ها معیارِ حداقل SPF 30 را برآورده می‌کنند، مشخص نیست که چه مقدار از محصول باید اعمال شود تا به SPF روی برچسب محصول برسید.»

بهترین گزینه شما: صرف نظر از نوع پوست، قبل از آرایش کردن، بدون در نظر گرفتن سطح SPF آن لوازمِ آرایش، یک ضد آفتاب واقعی را در پایان روتین مراقبت از پوست خود، استفاده کنید. دکتر الن مارمور، متخصص پوست، می‌گوید: «من هرگز استفاده از SPF، قبل از میکاپ را فراموش نمی‌کنم. اشعه‌های UV بسیار قدرتمند هستند و بسته به آب و هوا، آرایش در طول روز محو می‌شود، بنابراین بهتر است دو برابر از پوستتان، محافظت شود»

سخن آخر

می توان گفت که کرم ضد آفتاب مهم ترین محصولِ مراقبت از پوست شما است. دکتر گارشیک می گوید:« فراموش نکنید که این فقط یک تکه از پازل محافظت از پوست در مقابل آفتاب است. همچنین مهم است که سایر استراتژی‌های محافظت در مقابل آفتاب را به خاطر بسپارید، از جمله ایستادن در سایه، پوشیدن کلاه لبه‌دار، لباس‌های محافظ در برابر آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در ساعات اوج آن.»

حفظ این عادات خوب و مداوم می تواند در طول سال ها تفاوت زیادی ایجاد کند، نه تنها در ظاهر بلکه در سلامت شما. و این ارزش چیزی را دارد که در ابتدا ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند.